De Leie is de belangrijkste
rivier in onze regio. De Schelde vormt de zuidelijke grens van de Zuid-West-Vlaamse regio. De Schelde is met de Leie verbonden via het kanaal Bossuit-Kortrijk.
De Schelde
De Schelde
is een vlakterivier en ontspringt net als de Leie in
Frankrijk, meer bepaald in Gouy.
Vanaf Frankrijk tot Gent spreken we van de Bovenschelde.
Dit traject, waarvan 79 km op Frans grondgebied, is
ongeveer 185 km lang en is niet meer onderhevig aan de
getijden van de zee. De waterstand wordt hier
voornamelijk bepaald door de neerslag. Voorbij Gent
spreekt men van de Zeeschelde, vanaf de Nederlandse
grens van de Westerschelde. De Schelde komt België
binnen gestroomd in Bléharies, een kleine gemeente in
Henegouwen. Tussen bron en monding stroomt de Schelde
dus over zo'n 360 km door Frankrijk, België en
Nederland.
Zuid-West-Vlaanderen wordt dus begrensd door een deel
van de Bovenschelde. De rivier is sinds het begin van de
twintigste eeuw her en der rechtgetrokken maar kent nog
een vrij kronkelend verloop. Daar waar de rivier werd
rechtgetrokken vind je nog (deels) afgesloten oude
Schelde-armen en Scheldemeersen. In onze regio is het
Avelgemse Scheldemeersengebied een heel belangrijke
gebied voor natuurontwikkeling.
Reeds bij de Romeinen was de Schelde (Scaldis) gekend
als een belangrijke verbindingsrivier. Nochtans was hij
tot de negende eeuw moeilijk bevaarbaar omdat de rivier
heel erg meanderde door het landschap en er geen stuwen
waren om het niveau van het water te regelen. In de
tiende eeuw werd een eerste stuw gebouwd nabij
Oudenaarde. Toen had men nog steeds vier tot vijf dagen
nodig om van Doornik naar Gent te varen.
Een eerste
grondige ingreep vond in 1458 plaats stroomafwaarts
Oudenaarde. Daar werd voor het eerst een bocht
afgesneden. Vanaf de vijftiende eeuw werd de techniek
van rechttrekken meer en meer gebruikt. Tussen 1850 en
1880 werd de rivier gekanaliseerd. Tijdens de Eerste
Wereldoorlog werden de bestaande kunstwerken op de
rivier grotendeels vernield. Daardoor kon men na de
oorlog met nieuwe bouwwerken de rivier bevaarbaar maken
voor boten tot 600 ton.
In 1957 werd de Bovenschelde tussen de Franse grens en
Gent bevaarbaar gemaakt voor boten met een tonnage van
1350 ton. Deze ingrepen op de rivier zorgden er evenwel
voor dat heel wat ecologische waarden verloren gingen.
Tussen 2012
en 2023 worden de sluizen op de Bovenschelde vernieuwd.
De waterkwaliteit wordt aanzien als 'matig' en is
'herstellend' : lange tijd was de Schelde bijzonder
vervuild door water van industrie, bewoning en landbouw
dat ongezuiverd via zijrivieren en riolen in de rivier
terecht kwam. In de oude (afgesloten) Scheldemeanders is
de kwaliteit van het water meestal wel goed.
Wie nog
meer wilt weten over de Schelde kan zeker op de volgende
sites terecht :
* Het Schelde Informatiecentrum
* De Milieuboot
|